+420 735 297 585Listopad 20, 2019
Projekt

Jak tvořím nové projekty

Dřív jsem se do nových projektů pouštěl bez rozmýšlení. Napadl mě nějaký projekt, myslel jsem si, že je to pecka, která změní svět a zaregistroval doménu. Týden jsem žil novým projektem, tvořil jsem stránky, přidával články a sledoval Google Analytics, kdy už konečně příjdou miliony návštěvníků. Samozřejmě mě projekt přestal po nějakém čase bavit protože nefungoval.

Musím se smát, když si uvědomím, že jsem čekal, že to funguje takto. Dnes už postupuji při tvorbě nových projektů jinak, ale je mi jasné, že pořád je co zdokonalovat (to je vždy 🙂 ). Můj postup při tvorbě nových projektů je tedy následující:

1. Myšlenka

Na začátku mám nějakou myšlenku. Vím, jak by měl projekt přibližně vypadat, co by měl obsahovat, komu by mohl pomoci.

2. Trh

Podívám se, kolik takových projektů existuje, kdo bude projektu konkurovat. Zda budu první (málo kdy), kdo přišel s tímto nápadem nebo jestli konkurence existuje. Dřív se mi stávalo, že jsem pracoval na projektu a po delší době jsem objevil konkurenci, kterou jsem neměl možnost předběhnout.

3. Koho to zajímá?

Žádný projekt nemůže uspět, pokud nikoho nezajímá. Sám si zodpovím otázku, jestli projekt řeší něčí problém. Musí obsahovat informace, které budou lidé používat a potřebovat, musí uspokojovat něčí potřeby. Čím více lidem pomůže, tím lépe.

4. Na čem pracovat, do čeho investovat

Většinou nechci do projektu investovat peníze a čas tam, kde to není ihned potřeba. Jako příklad může posloužit projekt studujwordpress.cz. Na stránky chodí návštěvníci kvůli obsahu, ne kvůli logu nebo vzhledu webu. Vzhled a logo jsou důležité prvky, ale v tomto případě se na začátku projektu zaměřuji hlavně na jeho obsah. Chci na webu naučit co nejvíc lidí tvořit šablony pro wordpress. Každopádně je logo i vzhled na seznamu mých investic, ale obsah je na prvním místě a tudíž se mu na začátku věnuji nejvíc.

5. Cíle a milníky

každého nového projektu si určím cíle a milníky, kterých chci dosáhnout. Ke každému cíli přidám i datum, je to takový motor, který mě žene dopředu, abych stihl co nejvíc. Také si poznačím, kdy má v projektu dojít k prvním investicím do reklamy, do vzhledu, obsahu a dalších součástí. Většinou cíle i milníky splním, občas je potřeba je upravit, ale je to taková moje osnova (business plán), které se držím.

6. Co mi projekt přinese

Každý projekt mi vždy něco dá. Pokud je nevydařený, získám zkušenosti. Pokud se vydaří, mohou to být peníze pro další investice, reklama pro mé jméno nebo další projekty nebo obojí. Každopádně mi přináší dobrý pocit, protože tvořit vlastní projekty mě prostě baví :).

7. Odborníci

Pokud je to možné, není špatné zastavit se za odborníky v daném oboru. Jednak získám nové kontakty a také odborné zhodnocení jisté problematiky.

8. SWOT

SWOT analýza mého i konkurenčního projektu také není k zahození. Sám si udělám jasno v tom, na čem jsem, v čem je projekt lepší než ostatní a na co si dát pozor.

Nakonec bych dodal jednu věc. Příprava je důležitá, ale ještě důležitější je začít a hlavně VYDRŽET. Spoustu projektů končí na tom, že přestanou bavit, nadšení opadne a při prvních problémech příjdou myšlenky „a stojí to vůbec za to?“. Stojí! Vždy je lepší se snažit, než nedělat nic nebo pořád začínat od nuly.

A co Vy? Jaké máte zkušenosti, co Vás baví, čemu se věnujete a jak postupujete u nových projektů?

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *